Kriebels & Kuren FAQ - | Kriebels & Kuren
Kriebels & Kuren

Vraag & antwoord

Heb je een vraag of zoek je specifieke informatie? Kijk dan even in het lijstje hieronder. We maakten een overzicht van de vragen die het vaakst terugkomen. Wellicht vind je hier wat je zoekt:

Wat is de impact van de coronamaatregelen op een K&K Jeugdvakantie?

Heb je een vraag gerelateerd aan corona? K&K volgt de evolutie van de corona-epidemie op de voet en neemt haar verantwoordelijkheid. We hebben daarom een speciale sectie gewijd aan allerlei specifieke vragen omtrent de coronamaatregelen die je hier kan raadplegen

Terug naar boven


Hoe kan ik online een vakantie boeken?

Ontdek onze handige tips hier!

Terug naar boven


Voor welke leeftijdscategorie zijn de K&K jeugdvakanties?

De leeftijdscategorieën verschillen per bestemming en periode. Er zijn K&K jeugdvakanties voor kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar oud.
De minimumleeftijd is de leeftijd die de deelnemer in het boekingsjaar heeft / zal hebben. 
De maximale leeftijd mag niet worden overschreden op de datum van vertrek.
Hierop gelden twee uitzonderingen: de deelnemer moet 6 jaar zijn op datum van vertrek en de maximumleeftijd mag op datum van vertrek niet worden overschreden.

Terug naar boven


Hoe moet ik de verschillende prijzen interpreteren?

De prijs voor OZ en Partena klanten is de prijs voor OZ501 en Partena Ziekenfonds klanten die in orde zijn met de bijdragen aanvullende diensten. De prijs ‘alle anderen’ is de prijs voor K&K klanten die niet aangesloten zijn bij OZ501 of Partena Ziekenfonds klanten, of voor OZ501 en Partena Ziekenfonds klanten die niet in orde zijn met de bijdragen aanvullende diensten. Prijzen zijn onder voorbehoud van goedkeuring CDZ.

Terug naar boven


Waar vertrekken de bussen naar de buitenlandse bestemmingen?

Er zijn verschillende op- en afstapplaatsen in Vlaanderen. De opstapplaatsen gaan door vanaf 5 deelnemers. Je wordt ervan verwittigd als er een opstapplaats wordt geschrapt.
Meestal kan je op volgende plaatsen op- en afstappen:
  • Brugge
  • Kortrijk
  • Gent (enkel tijdens zomervakantie)
  • Drongen (enkel tijdens wintervakantie)
  • Antwerpen
  • Tessenderlo

Meer informatie over de opstapplaatsen.

Terug naar boven


Mijn kind volgt een speciaal dieet of houdt zich aan specifieke eetgewoonten. Kan hij of zij mee op K&K jeugdvakantie?

Natuurlijk! Speciale diëten of eetgewoonten worden door ons met zorg opgevolgd. Op sommige buitenlandse bestemmingen zijn de jeugdpensions niet zo vertrouwd met vegetarisme of andere specifieke diëten zoals bv. glutenvrije diëten. Wij vragen de ouders om dan voldoende vervangingsproducten te voorzien, zodat de kinderen een gevarieerd menu hebben.

Terug naar boven


Wat als mijn kind medicatie moet innemen tijdens de vakantie?

Als je kind vrij te verkrijgen medicatie inneemt (bij reisziekte, hoofdpijn, misselijkheid,..) dan moet een ouder de toestemming hiervoor invullen op de digitale medische fiche. De digitale medische fiche wordt op voorhand verzonden naar alle ouders. Als je kind niet-vrij te verkrijgen medicatie moet innemen, dan moet er een attest zijn van de behandelende arts. Dit attest moet digitaal worden opgeladen tijdens het invullen van de digitale medische fiche. De medicatie vermeld op de digitale medische fiche wordt door de ouders voorzien en meegegeven met het kind in een plastic zak met de naam erop vermeld. Op onze vakanties wordt een EHBO koffer voorzien. Hierin zitten enkel wondverzorgende middelen. K&K monitoren mogen zonder correct ingevulde medische fiche geen medicatie toedienen aan kinderen.

Terug naar boven


Wat gebeurt er als mijn kind ziek wordt of zich verwondt?

Veel van onze monitoren hebben een EHBO opleiding gevolgd. Kleine wondjes verzorgen onze monitoren dan ook zelf. We voorzien altijd een beperkte EHBO koffer op jeugdvakantie.
Voor medicijnen zorgen de ouders zelf (bv. middeltjes tegen keelpijn, hoofdpijn, …). Meegegeven medicijnen moeten worden verantwoord via de digitale medische fishe.
Bij ernstige ongevallen of ziekte gaan we naar de dokter of het ziekenhuis. Onze monitoren brengen de ouders zo snel mogelijk op de hoogte.

Terug naar boven


Wanneer kan ik me inschrijven voor een vakantie?

Voor de krokus- en paasvakanties kan je je inschrijven vanaf eind augustus. De inschrijvingen voor de zomer- en herfstvakanties starten 1 december.
Je kan online inschrijven of telefonisch via 03 201 84 70

Terug naar boven


Kan ik een K&K jeugdvakantie annuleren?

Voor alle reizen is er een beperkte annuleringsdekking inbegrepen.  Wil je meer informatie over de annuleringsdekking? Bel ons op 03 201 84 70. 
Voor annuleringen die buiten deze dekking vallen, rekenen we volgende kosten aan:
  • Annulering tot 60 dagen vóór vertrek: € 25
  • Annulering tussen 59 dagen en 30 dagen vóór vertrek: 50% van de reissom
  • Annulering tussen 29 en 15 dagen vóór vertrek: 75% van de reissom
  • Annulering minder dan 15 dagen vóór vertrek: de totale reissom
  • De administratiekost van € 25 bij annulering, wordt nooit terugbetaald.
  • Niet- betaling geldt niet als annulering. Elke annulering moet schriftelijk gebeuren.
Terug naar boven


Is mijn kind verzekerd tijdens een K&K jeugdvakantie?

Een verzekering voor ‘Burgerlijke en Lichamelijke Aansprakelijkheid Ongevallen’ is inbegrepen in de prijs.
Opgelet: deze verzekering komt niet tussen bij ziekte. Bel ons op 03 201 84 70 voor de verzekeringsvoorwaarden.

Terug naar boven


Is een K&K jeugdvakantie fiscaal aftrekbaar?

Absoluut! Een jeugdvakantie van K&K vzw voor kinderen tot en met 11 jaar is fiscaal aftrekbaar. Wij bezorgen dit attest in het voorjaar (februari/maart) van het volgende kalenderjaar. Ouders kunnen dit bij hun belastingaangifte voegen.

Terug naar boven


Worden er foto’s genomen tijdens de K&K jeugdvakanties?

Ja. Alle beeldmateriaal genomen tijdens de vakantie kan voor publicitaire doeleinden worden gebruikt door Kriebels & Kuren vzw. Indien je dit niet wenst, kan je dit laten weten via privacy@oz.be

Terug naar boven 


Ik wil melding maken van grensoverschrijdend gedrag. Waar kan ik terecht?

Wil je melding maken van grensoverschrijdend gedrag door een deelnemer, een K&K medewerker of een leverancier die werkt voor K&K? Je kan contact opnemen met ons “aanspreekpunt integriteit” via dit formulier. We vinden het belangrijk om je bij te staan in deze omstandigheden en samen een gepaste oplossing te zoeken. Wij gaan uiteraard op een discrete en professionele manier om met de info die je met ons deelt.

Terug naar boven

Ik heb een andere vraag

Stel ze gerust aan ons K&K vakantieteam. Je kan ze bereiken via mail info@kriebelsenkuren.be of via telefoon: 03 201 84 70.

Terug naar boven